Tossenberger Tamás, a Startup Campus kommunikációs és nemzetközi programok vezetője látogatott meg minket a HubHub-ban. Mesélt arról, hogyan jutott el az újságírói pályától a startup mentorálásig, mit csinál manapság a Startup Campus akcelerátornál és mik az aktuális projektek a cég háza táján a középiskolai edukációs programoktól a nemzetközi piacra lépésig. Interjú.
P: Kérlek mondj pár szót magadról, mivel foglalkoztál korábban és mit csinálsz most a Startup Campusnál?
T.T: Több mint 10 éve kezdtem újságíró gyakornokként az Origo-nál, majd megfordultam pl. az MTI-nél és a hvg.hu-nál is többek között, közben pedig külföldön és itthon is beindult a startup őrület. Az első itthoni meetupokról még tudósítottam 2009. körül, amikor a Prezi még nem az egyik legismertebb magyar brand volt, hanem épp csak készültek Amerikába. Időközben PR-ral is elkezdtem foglalkozni, de egy dolog változatlan volt mindvégig: a jó sztorikat, a bátor embereket kerestem mindig. A Design Terminal nevű akcelerátornál így váltotta fel nálam az írást a tehetségkutatás és mentorálás a Mentorprogramban. Ugyanezt a missziót folytatom most a Startup Campusnál.
P: Pontosan mivel foglalkoztok a Startup Campusnál?
T.T: Középiskolai inspirációs, edukációs programoktól kezdve, egyetemi inkubáción át nemzetközi piacra lépésig kísérjük el útjukon a startup vállalkozásokat. Illetve be is fektetünk projektekbe, korai fázisban.
Photon: Ha egy mondatban kéne megfogalmazni, mi a víziótok?
T.T: Innovate locally, scale globally: rengeteg újító ötlet van oda kint, viszont a startup eredendően egy globális műfaj, ami gazdaságtörténelmi léptékben is olyan lehetőségeket teremtett, amit talán nehéz megszokni, de érdemes vele élni: Magyarországnál kisebb piacról is bárki csinálhat nemzetközi sikersztorit, ha valóban innovatív és időben lép ki a globális piacra.
Elég csak abba belegondolni pl., hogy az 1,3 milliós népességű, az amerikai popkultúrában nem rég még kőkorszakinak ábrázolt (lsd. pl. Kőbunkók című Brander Fraser-film a ’90-es évekből, ahol a főszereplő „ősember” észt cserediákként szerepel) Észtországból olyan hétköznapi kényelmi megoldások származnak, mint pl. a Skype, a Transferwise vagy a Taxify. Magyarországon is kedvező vállalkozásösztönző környezet van jelenleg, jöhetnek még akár következő Prezik, Ustreamek és LogMeIn-ek.
Photon: Szóba került, hogy több projekttel foglalkoztok. Mik azok, amikre különösen büszkék vagytok?
T.T: Arra vagyunk a legbüszkébbek, hogy szinte minden szinten tudunk valamilyen segítséget nyújtani a tehetségeknek, illetve ígéretes üzleteknek. Aktuálisan, most zárulnak az egyetemi képzéseink, amin a győri Széchenyi István Egyetemmel, a BME-vel és a Magyar Divat és Design Ügynökséggel (HFDA) dolgozunk, a Hiventures-sszel közösen. Itt a legjobbak 15 milliós befektetést kapnak a program végén, ami szerintem óriási lehetőség egy egyetemi csapatnak.
Ugyancsak zajlik egy középiskolai roadshow-nk, ami 10 vidéki várost érint; szeretnénk, ha a startup vállalkozás egyrészt életpálya modell, másrészt nem csak budapesti privilégium lenne. Emellett pl. november elején rendeztük a 100 országban jelen levő nemzetközi franchise Get in the Ring pitch verseny régiós döntőjét szintén a Hiventures-sszel közösen. A különleges helyszínen, a Szépművészetiben tartott esemény egy igazi ünnep volt, több mint 600-an jöttek el.
Photon: Milyen projektek vannak még?
T.T: A nemzetközi piacra lépési programjaink egész évben futnak. 4 hónapos softlanding programban foglalkozunk ideális esetben 5-5 céggel Londonban és Berlinben, ahol saját irodákat tartunk fent. Itt anyanyelvi kollégák foglalkoznak helyi szinten a mentoráltakkal, akiknek igény szerint feltérképezzük, hogy milyen partnerekkel érdemes dolgozniuk az adott piacon, validáljuk a terméküket, illetve állandó képviseletet nyújtunk nekik a helyi üzleti életben. Volt, akinek londoni befektetőt találtunk, másoknak komoly üzleti partnereket.
Fontos új, őszi kezdeményezésünk a Magyar Exportpromóciós Ügynökséggel (HEPA) közös Startup Campus Hungary, aminek keretében mind több innovatív magyar vállalkozásnak igyekszünk nemzetközi piaci lehetőségeket teremteni: londoni és berlini túráink mellett a közelmúltban jártunk Dél-Kelet Ázsiában, Athénban, a visegrádi fővárosokban és idén megyünk még pl. Izraelbe is. Ezek a túrák egyaránt a piaci validációt, üzleti networkinget célozzák.
Photon: Melyik területen a legerősebbek a magyar cégek?
T.T: A számok azt mutatják, hogy itthon egészségügyi startupból van a legtöbb (100 körül), és összességében ők érvényesülnek a leginkább nemzetközi viszonylatban is. Itt nyilván lehet építeni egy hagyományosan erős orvosképzésre is, illetve a piaci igény is óriási a digitális egészségügyi megoldásokra. Nem véletlen, hogy a mi portfóliónkban is erősen képviseltetve van ez a szektor.
Photon: Mik a leginkább fejlesztendő területek?
T.T: Inkább onnan ragadnám meg a kérdést, hogy mi mire koncentrálunk leginkább: szeretnénk elérni, hogy a magyar cégek időben merjenek kilépni külföldre. Szerintünk jellemző probléma, hogy elodázzák ezt a kérdést a cégek, túl hosszúra nyúlik a termékfejlesztési szakasz, közben a nemzetközi vetélytársak adott esetben lemásolják vagy csak simán jobban megcsinálják az adott terméket, szolgáltatást és máris oda az innovációs versenyelőny. Az a tapasztalat, hogy sokan azt mondják, “ráérünk 2-3 év múlva” külföldre menni. Épp ezért a mi missziónk az, hogy ez az időszak lerövidüljön a cégek életében és minél előbb ismerjék meg a számukra releváns nemzetközi piacot élesben.
Photon: Az nem gyakori, hogy valaki túl korán akar kilépni, és abba törik bele a bicskája?
T.T: Magyarországon szerintem ez elég ritka, ha a nagy átlagot nézzük. Nyilván magyar cégként a külpiacra lépési költségek is ijesztőnek tudnak hatni, ezért ezt érdemes az üzleti tervezésnél és a befektetési tárgyalások alkalmával minél előbb bekalkulálni. Egyébként a nemzetközi piacra lépési programunk az egyetlen fizetős szolgáltatásunk, hiszen nekünk is fent kell tartanunk a kinti irodáinkat. Az általunk kért kb. bruttó 400 ezer forintos havidíj azonban még így is elenyésző (és bőven a piaci ár alatti) ahhoz képest, hogy – Berlinről és Londonról lévén szó – Európa két top piacán építünk helyi jelenlétet az ügyfeleknek.
Photon: Ebben a programban milyen szakemberekkel dolgoztok együtt?
T.T: Előnyünk a nemzetközi bágyazottságunk, ebből adódóan helyben könnyebben érünk el mentorokat, partnereket Németországban illetve Nagy-Britanniában. Nagy érték a külföldön tevékenykedő diaszpóra magyarság, velük is folyamatosan keressük a kapcsolatot, hiszen szívesen adnak vissza az itthoni közösségnek. És természetesen itthonról is a legjobb szakembereket igyekszünk bevonni a munkánkba.
Photon: Mit gondolsz a magyar startup ökoszisztémáról? Mekkora a hype és a teljesítmény aránya a piacon?
T.T: Szerintem egyre jobb a helyzet. Mostanra kezd annyira stabilizálódni az ökoszisztéma, hogy az abszolút lufik nagyon gyorsan kipukkadnak. A know-how egyre könnyebben elérhető: egyre több inkubátorhoz, akcelerátorhoz, mentorhoz lehet fordulni tanácsért, egyre kisebb az esélye, hogy úgy indulj el innovatív vállalkozásként, hogy előtte nem konzultáltál megfelelő tapasztalattal rendelkező szakemberekkel, akár olyan közegben, mint ami például nálunk is van. Ezekkel a lehetőségekkel csak élni kell.
Photon: Portfólió cégeitek között van olyan, amit kiemelnél különlegesen jó példaként?
T.T: Friss sztori, hogy az inkubációs befektetésünk ,a TrustChain digitális szerződéskötési platform a minap megnyerte a legjobb feltörekvő kategóriát a Central European Startup Awards fináléján, ami a világ legnagyobb, független startup-ökoszisztéma versenyének, a Global Startup Awardsnak a kelet-közép-európai eseménye.
Külön kiemelném még a nemzetközi piacra lépési programunkból az Insimu Patient külföldi tőkebevonását. A startupba a londoni Founders Factory invesztált bele 94 millió forintot és azóta szakmai mentorgárda segíti a különösen nehéz brit piaci terjeszkedésüket. Az Insimu egyébként orvostanhallgatók kezébe ad diagnosztikai segítséget. Applikációjukban konkrét orvosi eseteket, pácienseket modelleznek le, így a diákok az avatorokon keresztül szimulálhatják le a valóságot.
Photon: Általánosságban miben rejlik egy cég sikerének a titka?
T.T: Nincsen tuti recept természetesen, inkább azt emelném ki, hogy mi az, ami nélkül egy ötletesnek, innovatívnak tűnő projekt nehezen élhet túl hosszú távon: a jó csapat. Mindennek az az alapja, hogy a megfelelő skillek és az azt összetartó kémia meglegyenek a vállalkozásban, ez utóbbi kollegiális szeretetet, kölcsönös elismerést is feltételez. Szépen lehet minimalizálni a kockázatokat, hogyha 150-szer is átgondolod, hogy kivel alapítasz csapatot, és hogy valóban ki tudjátok egymást egészíteni.
Photon: Picit visszakanyarodva rátok. Olyan cég vagytok, aki inspirál, edukál és befektet. Nektek miért fontos az, hogy mindezt fotókkal is megörökítsétek?
T.T: Sokszor hasonlítják össze az emberek a multis karriert a startupos létformával. Aki startupot épít, jellemzően nem bír a nagyvállalatokra jellemző túlszabályozott keretek között élni és kreatívabban, bátrabban közelít a problémákhoz. Ez önmagában olyan embereket sodor egymás mellé, akik izgalmas szellemi közeget teremtenek maguk körül. Az ebből eredő „szellemi kisülések” a képeken is erősen át tudnak jönni. A Startup Campus ezt szeretné minél hitelesebben, minél jobb minőségben megmutatni és ezzel lehetőleg minél több emberben felébreszteni a szunnyadó innovátort.
Photon: Miért nem elég az, hogy telefonokkal csináljátok meg ezeket a képeket magatoknak?
T.T: A kettő két külön műfaj még akkor is, ha manapság World Press fotó díjas minőségben lehet mobillal fényképezni – ez megtörtént eset, persze profi fotós volt az elkövető. 😊 A telefonos fotózás akkor jó, ha valamit mindenképp dokumentálni szeretnénk házon belüli használatra, és épp nincs kéznél profi fényképész. Ezen kívül minden a külvilág számára szánt fotó mögött az előző válaszban megfogalmazott filozófia áll: hitelesen és a lehető legjobb minőségben szeretnénk bemutatni a nálunk zajló szakmai munkát – ezt a hozzáértő emberekre bízzuk.
Photon: Miért döntöttetek úgy, hogy a Photonnal dolgoztok, és nem freelancer – vagy házi fotóssal?
T.T: Ha tehetnénk, a szelfiket is Photon-nal lőnénk. 😊 Viccen kívül, több oka volt. Egyrészt nem engedhetjük meg magunknak, hogy házi fotósunk legyen. Másrészt, ha teszem azt több külsőssel dolgoznánk, az bonyolítaná az adminisztrációt és még akkor sem biztos, hogy mindig ráérnének. A ti esetetekben csak veletek kell szerződnünk és cserébe kapunk egy olyan előszűrt fotóshálózatot, ami óriási megnyugvást jelent mind minőségben, mind mennyiségben. És ez már nem csak előfeltételezés, hanem az elmúlt hónapok szuper tapasztalatai.
Photon: Zárásképpen mit üzensz azoknak, akik még csak gondolkoznak azon, hogy belépjenek a startup világába?
T.T: Senki elé nem húznék rózsaszín falat. Annak ellenére, hogy az nem csinál startupot manapság, aki nem akar és rengeteg lehetőség van, kitartás nélkül ezen a pályán sem lehet sikert elérni. Ha valakiben nincs meg a kellő fanatizmus és alázat a saját cégének felépítése és életben tartása iránt, vagy nem a megfelelő emberekkel társul, korán elbukhat és motivációját vesztheti. Aki viszont úgy érzi, hogy megtalálta azt a projektet, ami a szenvedélye és ebben a megfelelő csapattal osztozik, hóban-fagyban is, az valószínűleg jó úton jár és érdemes csinálnia.
Ha több partnerünkre is kíváncsiak vagytok, olvassátok el Őrfi Eszterrel, a Greenster alapítójával készült interjúnkat is.